Sumatra: een zwart gat?

Sumatra: een zwart gat?

Berichtdoor Gerrit Nijboer » 06 nov 2009 22:23

Vorige week ben ik teruggekomen van een bezoek aan Sumatra. Het was een bezoek aan een veehouderij coƶperatie waar men de vleesproductie van koeien wilde verbeteren. Het betekende o.a. een bezoek aan een groot aantal boeren. En hoewel je je het werk moet richten, kun je allicht eens wat rond kijken. Ik had hier dan ook hoge verwachtingen van wat vogels betreft.

Maar wat een teleurstelling. 's Morgens was het doodstil op een paar Spotted Doves en wat Ringmussen na. En ook verder was er bar weinig te horen en te zien. In de rijstvelden zag je soms een Cinnamon Bittern en een paar keer enkele zilverreigers (Kleine of Middelste, te ver weg om dat goed te zien). Verder wat Munia's (Scaly-breasted en White-backed). Bij de huizen kwamen veel visvijvers voor met erg veel vis er in. Je zou dan ijsvogels verwachten, maar ook dat viel bitter tegen. Uiteindelijk wel 3 soorten (White-fronted, Collared en Blue-eared), maar dat ook moeizaam. Wel vertelde iemand me dat hij een uil had gevangen. Dit bleek een Buffy Fish-owl te zijn. In een boom zat nog een wilde vogel en volgens hem zouden er 6 moeten zijn. Mogelijk een paar met jongen. Gezien de enorme hoeveelheden vis niet verbazingwekkend.
Alles met elkaar, en dan niet al te kritisch zijn, kwam ik tot ruim 30 soorten.
Uiteraard heb ik soorten gemist die ik wel gehoord heb en niet kende, maar toch ook niet veel. Meerdere soorten die ik niet in het wild zag, zag ik wel in kooitjes (vooral een paar soorten lijsters en spreeuwen). Veel huizen hebben kooitjes met vogels, maar het lijkt me dat dat niet de totale armoede kan verklaren.
Wat een verschil met Sri Lanka, waarmee het gebied redelijk vergelijkbaar is. In Sri Lanka kom je werkelijk overal grote aantallen vogels tegen en zeker in de rijstvelden. Bovendien is het 's morgens vroeg een feest met alle geluiden.
Bij navraag vertelden enkele mensen me dat er 'vroeger' veel meer vogels waren en nu al weer meer vogels waren dan enkele jaren geleden. Men hield het er op dat het gebruik van pesticiden de oorzaak van de vermindering zou zijn.
Wie heeft ook ervaring met Sumatra? De jungle, waar ik niet geweest ben, zal ongetwijfeld nog wel een goede vogelstand hebben. Ik ben benieuwd naar reacties.

Gerrit Nijboer
Gerrit Nijboer
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 10 jan 2009 20:47

Keer terug naar Vogels Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron