hulp bij determinatie gevraagt?

hulp bij determinatie gevraagt?

Berichtdoor robwur » 26 nov 2009 22:55

Bij mijn reis naar Java & Bali in oktober heb ik de volgende foto's in slechte omstandigheden en veel tegenlicht gemaakt.
Wie kan en wil mij helpen om hier een naam aan te geven????
De foto's zijn genomen tijdens een dolfijnen tocht bij Lovina ten noorden van Bali.
Met vriendeijke groet.

R.J.Wurster
r.wurster@hetnet.nl
robwur
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 24 nov 2009 22:42

Re: hulp bij determinatie gevraagt?

Berichtdoor Rommert » 28 nov 2009 11:21

Ik zou zeggen:

De bovenste 2 foto's: Noddy (een van de)
Dan een Visdief en een Middelste jager.
Iemand een ander idee?

Groet Rommert.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: hulp bij determinatie gevraagt?

Berichtdoor Gravis » 28 nov 2009 12:54

Heel lastig. Die Noddy zie ik persoonlijk niet, of ik moet eens bij Hans Anders langs: ik zie toch duidelijk een zwart petje en witte wang??
Visdief zou kunnen, en is die jager niet een lichte Kleinste, gezien het wel hele lange achtereind en smalle vleugelbasis?
Gravis
 
Berichten: 83
Geregistreerd op: 06 sep 2008 22:54
Woonplaats: Zuidhorn

Re: hulp bij determinatie gevraagt?

Berichtdoor Roelf » 29 nov 2009 12:30

De vogel op de eerste twee foto's is een Bril- of Bonte Stern, helaas is de foto niet van voldoende kwaliteit om met zekerheid te kunnen zeggen welke van de twee. Zichtbaar is wel de lichte wang/hals, donkere kopkap en bovendelen. Noddys zouden juist een licht voorhoofd en donkere wang/hals moeten hebben.
Vorig jaar in Zuid-Maleisie (hemelsbreed niet zo ver weg van Java/Bali) een aantal Brilsterns gezien die op volle zee rustten op drijvend afval, deed me erg denken aan wat ik op deze foto's zie. Maar goed, dat doen Bonte Sterns misschien ook...

De stern lijkt mij een Black-naped Tern (Sterna sumatrana), patroon van zwart achter oog, wit voorhoofd en geheel zwarte snavel passen daar goed op.

De jager is lastig, Het ontbreken van een duidelijke lichte vlek aan de bases van de handpennen op de ondervleugel pleiten voor Kleinste, de erg donkere/zwarte armpennen en hint van een borstbandje voor Kleine. Is de snavel niet aan de lange kant voor een Kleinste?

Groet,

Roelf
Roelf
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 02 okt 2008 19:33


Keer terug naar Vogels Buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron