Top of Holland Zeetrektrip.

Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Rommert » 08 sep 2008 20:02

Ik krijg nog regelmatig de vraag of er nog plek is op de boot komende zondag. Helaas voor die personen is de boot vol.

Hier wat extra info voor de personen die wel op tijd waren: We vertrekken om 7.30 uur vanuit de haven van Lauwersoog en we varen weer met de Dageraad. Deze boot ligt in het zuid-oosten van de haven. Kom a.u.b. wel op tijd! Aan boord kan wat te eten en te drinken worden gekocht, maar je kunt ook zelf eten meenemen. Voor visafval (om de vogels te lokken) is weer gezorgd. Als het harder waait dan windkracht 5 gaat het niet door. En vergeet niet je zeeziektepillen mee te nemen. Rond 17.00 uur zijn we weer terug in de haven.

Groet Rommert.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Gravis » 08 sep 2008 21:12

Hierbij een voorstel (Rommert heeft het al moeten aanhoren) voor de zeetrip van zondag. De afgelopen jaren hebben we het steeds zo gedaan dat we tussen Schier en Ameland zo'n beetje recht omhoog schoten, met het idee: hoe verder de zee op, hoe beter. Steeds weer bleek echter dat de leukste soorten en aantallen werden gezien op het moment dat we net wegvoeren en enkele kilometers boven de eilanden voeren, en weer wanneer we terug kwamen (je raadt het al: weer enkele kilometers van de eilanden). Daar tussenin was het soms ronduit vervelend. Op 3-5 kilometer van Ameland/Schier of een willekeurig ander eiland lijkt de voedselsituatie en de dichtheid van de vogels veruit het gunstigst.
Mijn voorstel is dan ook: blijf zondag boven de eilanden en vaar daar wat heen en weer. Je moet de wadden net in zicht houden en dan simpelweg parallel blijven varen. Volgens mij is dat, gezien de resultaten uit het verleden (die geen garantie....etc) en die van recente pelagics in Duitsland, de beste tactiek, aangezien het continentaal plat voor ons toch niet haalbaar is.
Overigens: de zee zit lekker vol leuke soorten op dit moment. Kijk bijvoorbeeld eens wat er vandaag allemaal is gezien aan jagers, pijlen en nosto's aan de Hollandse kust!

Martijn Bot
Gravis
 
Berichten: 83
Geregistreerd op: 06 sep 2008 22:54
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Jacob Bosma » 08 sep 2008 21:45

Ben het helemaal met Martijn eens. Het ziet er inderdaad erg spannend uit...

Groet,

Jacob
Jacob Bosma
 
Berichten: 47
Geregistreerd op: 07 sep 2008 16:05

Re: Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Gert Veurink » 08 sep 2008 22:04

Ziet er inderdaad goed uit. Kans op regen klein, kans op windkracht boven 5 klein, kans op zon behoorlijk, 20 graden. Wind komt waarschijnlijk alleen uit de verkeerde richting, maar de paar dagen ervoor beter. Met alle spannende dingen die momenteel gezien worden krijg ik nog meer zin. Als dit jaar een vale pijl net zo mooi langskomt als de noordse vorig jaar zul je mij niet horen zeuren ;)
Gert Veurink
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 08 sep 2008 22:00

Re: Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Vincent » 09 sep 2008 21:45

Is het een idee om meerdere zeetrektrips / pelagics te organiseren dan de nu eenmaal jaarlijkse? Ik kan me uit het verleden herinneren dat eerdere maar zeker ook latere trips redelijk succesvol waren. Bovendien schiet me die superwaarneming van Martijn opeens te binnen van de deze winter opgespoorde brilzeeƫend. Wanneer ik verder naar de statistieken van deze soort kijk, valt het op dat alle waarnemingen (voornamelijk) dateren uit de maanden november, december en maart.
Ook voor de bijzondere eidersoorten moet je eigenlijk wat later (of juist eerder) in het seizoen zijn.
Vincent
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2008 21:27

Re: Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Roef » 09 sep 2008 23:05

Goed idee Vincent, een winterse pelagic. Het lijkt me dat de grote groepen zwarte zee-eenden ten noorden van de waddeneilanden een jaarlijks fenomeen zijn. Interessant voor Brilzee-eend en leuke uitdaging voor een Amerikaanse!
Wel windstil weer graag...
Roef
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 08 sep 2008 22:05

Re: Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Gravis » 10 sep 2008 15:42

Ook ik ben het hier helemaal mee eens. Een tripje in november, bijvoorbeeld, kan geweldige dingen opleveren (beste tijd voor oa Stormvogeltje, Papegaaiduiker, Geelsnaveljetser enz.).
Overigens vandaag weer een Kuhls langs een Duits Waddeninsel, het zit er nog steeds!
Gravis
 
Berichten: 83
Geregistreerd op: 06 sep 2008 22:54
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Bart-Jan » 11 sep 2008 11:41

Lijkt me een goed idee, meer pelagics organiseren. We kunnen dit zondag op de boot gelijk inventariseren of er belangstelling voor is. Ik ben voor!! Ook het rondvaren boven de waddeneielanden en ik een groot voorstander van. Denk wel dat we op zoek moeten naar een chummaster. Volgens mij kunnen we dit nog wel een stuk verbeteren. Ik heb wel tips, maar ja wie neemt dit vieze baantje opzich? liefhebbers?

groet Bart-jan
Bart-Jan
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 09 sep 2008 11:06

Re: Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Rommert » 11 sep 2008 15:53

We nemen weer visafval mee ( waarmee ik wel weer in de weer zal moeten...) maar dat echte welriekende spul wat ze in het buitenland gebruiken hebben we niet. Ik heb ook geen idee hoe we daar aan zouden moeten komen. Er zijn enkele pogingen gedaan om zelf van dat soort spul te maken, maar volgens mij was dat nooit een succes. Tot zondag!
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Top of Holland Zeetrektrip.

Berichtdoor Bart-Jan » 11 sep 2008 16:18

Er is inderdaad al eens wat geprobeerd maar we zouden voor de volgende keer moeten vragen of we ingewanden e.d kunnen krijgen. De ingewanden met de andere visresten en sardientjes in een blender mikken en visolie toevoegen. Dit flink mixen tot een smurrie en dan invriezen en dat achter de boot laten hangen als ijsklomp in een uienzak. Dit doen ze ook in Nieuw Zeeland en States bijvoorbeeld. Eventueel bijvoeren is een goede optie. Maar ja wie gaat in de keuken staan om dit te fabriceren....Martijn jij hebt toch net een nieuw grote keuken??
Bart-Jan
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 09 sep 2008 11:06

Volgende

Keer terug naar Excursies/Reizen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron