Nieuw Zeeland

Nieuw Zeeland

Berichtdoor Leovb » 19 nov 2008 08:31

Vanaf januarie 2009 wonen wij weer in Nieuw Zeeland op Banks Peninsula (Zuidereiland) dichtbij en op goede rijafstand van diverse hotspots voor land-, kust- en zeevogels (en zeezoogdieren). Voor de planners noem ik Lake Ellesmere, Heathcote estuary (+waterzuiveringsplassen) en omgeving, Canterburry Lakes, Banks Peninsula, Christchurch Botanical garden, Kaikoura + Kaikoura range, Omaru en ook delen van de West-coast en Southern Alps, etc, etc...

Ik neem dan ook het vogelgidsen weer wat op en we kunnen voor goede accomodatie zorgen of een goede plaats voor de camper, die
zowel een prima uitvalsbasis is als een heerlijke rustplek.

Voor echte soortenjagers is een verblijf van 2-5 dagen (full-time) in en rond Banks Peninsula voldoende, afhankelijk van reisschema ervoor en erna. Ook voor mensen op doorreis is met wat planning en kennis van het gebied veel te zien en te beleven.

Voor wie echt een grote variatie aan zeevogels wil zien en beleven zoals divere soorten albatrossen, stormvogels en pinguins is New Zealand het reisdoel bij uitstek. Aangevuld met bijzondere soorten land- en kustvogels (bijvoorbeeld tui, lelvogels, rallen, zwarte steltlkluut, wrybill e.d.), zeezoogdieren (diverse soorten zeeleeuwen, dolfijnen, walvissen e.d..). Dat alles in een prachtige en gevarieerde omgeving.

(Voor de geinteresseerden; kijk eens op traveldeals.nl, vaak veel goedkoper als je denkt, ook naar andere gebieden. En nee, ik heb geen aandelen o.i.d.)

Contact via: leo_van_brunschot@hotmail.com
Leovb
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 07 sep 2008 19:37

Re: Nieuw Zeeland

Berichtdoor Leovb » 22 jan 2009 06:31

Vandaag 22 januarie de volgende vogels in Charteris Bay en the Heathcote-Avon estuary, gewoon een ritje naar de stad voor boodschappen, niet echt vogelen;

Rosse grutto, Varied and Southern Pied Oystercatcher, Witvoorhoofdstern, Reuzenstern, Red-billed and Black-billed gull, Black-backed Gull, Arctic Skua, Little pied cormorant, Pied cormorant, Spotted cormorant, Paradise Shelduck, Grey Teal, Mallard, Stilt, White-faced heron, Pukeko (Purperhoen), California Quail, Pheasant
Putter, Groenling, Geelgors, Vink, Barmsijs, Huismus, Spreeuw, Merel, Zanglijster, Welcome Swallow, Bellbird, Fantail, Grey Warbler, Australian Magpie, Australasian Harrier,
Hector Dolphin
Leovb
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 07 sep 2008 19:37

Re: Nieuw Zeeland

Berichtdoor Leovb » 26 jan 2009 05:04

Verslag zeetochtje bij Kaikoura 25 Januarie

Kaikoura is eem hotspot voor zeevogels en zeezoogdieren vanwege een trench vlak buiten de kust. Die heeft als gevolg opwelling van voedselrijk water en dus veel voedsel voor zeevogels en zeezoogdieren.
De zomer hier (Europese winter) en zeker Januarie is geen goede tijd voor zeevogels maar vanwege de korte afstand ernaar toe toch een tochtje gemaakt, je weet het immers maar nooit!
Gezien zijn;
4 wandering albatrosses (voor de "spliters" de Antipodean)
2 Northern Royal Albatrosses
6 Salvin's Mollymawks
5 Noordelijke reuzenstormvogels
10 Westland Petrels
5 White-chinned Petrels
15 Kaapse stormvogels
200 Hutton shearwaters
2 Buller shearwater
3 Pied Cormorant
10 Spotted Cormorant
1 Little pied Cormorant
25 White-fronted Terns
3 Black-fronted Terns
80 Black-bacjed Gulls
10 Black-billed Gulls
100en Red-billed Gulls
3 Australasian Gannet
11 Little Blue Penguin
(2 Blue Shark, NZ Fur Seals, 10-15 Dusky Dolphins)


Daarnaast op/vanaf de kust; 5 Double-banded Plovers, 1 Pectoral Sandpiper (da's voor hier een leuke waarneming), Steltkluten, Variable Oystercatchers, White-faced herons, 100en Hutton Shearwater. wilde eend, Putter, Geelgors, Groenling, huismus, veldleeuwerik, merel.

Op de tocht terug nog hoendergans (Cape Barren gans), canadese gans, grey teal, grey duck, australasian shoveler, paradise shelduck, nz scaup, zwarte zwaan, allen op een meertje langs de weg.

Voor Kaikoura was het een rustige dag met vogels zowel qua soorten als qua aantallen zeevogels. Geen prions, stormvogeltjes of diving petrels en weinig soorten shearwaters, petrels en albatrossen dit keer. Toch blijft het een feestje de geziene soorten zo goed en zo dichtbij te kunnen zien (tussen 1.5 en 10 meter) dus je kunt op je gemak de soorten determineren en zelfs het minieme witte kinnetje van de white-chinned petrels hier duidelijk zien. Voor de fotocamera en de video is er volop werk.
Qua landvogels blijft het wat behelpen in NZ. Weinig soorten en dan ook nog veel Europese introducties. Tsja, Maoris (met hun hond en rat en ongebreidelde jacht) en daarna Europenanen met hun meegebrachte zoogdieren (rattensoorten, kat, hond, wezel e.d. en daarna ook nog hertensoorten, gems, thar, varken, possum) hebben heel wat soorten doen uitsterven. Wat er nog is wordt echter redelijk goed op gepast.
Leovb
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 07 sep 2008 19:37

Re: Nieuw Zeeland

Berichtdoor Gravis » 26 jan 2009 17:43

En wij zitten hier een beetje merels te turven in de tuin...
Gravis
 
Berichten: 83
Geregistreerd op: 06 sep 2008 22:54
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Nieuw Zeeland

Berichtdoor Rudy » 27 jan 2009 14:35

Royal Albatross, Wilde Eend en Merel op één dag is toch niet slecht...

Rudy
Rudy
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 18 sep 2008 11:04

Re: Nieuw Zeeland

Berichtdoor Leovb » 27 jan 2009 23:47

Het blijft inderdaad een bijzondere mix van soorten met de geintroduceerde vogels hier. Nou woon ik zelf in een baai dus dat laat het aantal soorten wel oplopen. Toen we voorheen in de stad woonden hield het met brilvogels, fantail, vink, barmsijs, heggemus, merel en zanglijster ook op, zo nu en dan vlogen red-billed gulls en maskerkievitten over. Dan heb je in NL meer soorten in je tuin. Ik blijf hier de koolmees en pimpelmees missen!

Over de albatrossen kan ik alleen maar zeggen, kom ze zelf bekijken! Fantastisch!
Leovb
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 07 sep 2008 19:37

Re: Nieuw Zeeland

Berichtdoor Leovb » 16 feb 2009 09:55

15 February 2009

Vandaag een paar uurtjes er opuit rond Lake Ellesmere.

Hoogtepunten waren,
58 Banded Dotterels
46 red-necked stints
450 Scheefsnavels (wrybills)
3 Sharp-tailed sandpipers
10 Kanoetstrandlopers
1 Krombekstrandloper
Allemaal op zo/n 30 meter afstand (wel na een aardige wandeling over een slikvlakte met zeekraal)
100en Steltkluten, Zwarte zwanen, paradijsbergeenden, Grey teals, 10-tallen australasian slobeenden en ong. 10 Grey Ducks, 8 royal spoonbills, 2 reuzensterns en verder 4 soorten aalschovers, vele veldleeuwerikken, geelgorzen, putters en groenlingen, black-backed gulls en red-billed gulls en australasian magpies.
Als kers op de taart 1 Black Stilt (en een ongeringde nog wel!) die met een groepje van 6 gewone steltlkluten meeliep. Blijft toch apart zo'n pikzwarte steltkluut tussen de gewone. Voor mij de eerste keer dat ik hem buiten de omgeving van Twizel (broedgebied en hier worden ook exemplaren uitgezet na in gevangenschap te zijn gekweekt) zag en ook mooi en lang kon bekijken.

In totaal vandaag 46 soorten. Voor een 3-4 uurtjes vogelen op het land van NZ een mooie score.
Leovb
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 07 sep 2008 19:37

Re: Nieuw Zeeland

Berichtdoor Leovb » 07 maart 2009 11:45

7 Maart 2009, boottochtje vanuit Akaroa naar de mond van de baai om white-flippered penguins te zien.
Prachtig weer.Zon, 25+ graden!

1 Wandering albatross (ws. Antipodean), 30+ Fluttering Shearwaters, 3 Sooty Shearwaters en 2 White-flippered Penguins (en een stuk of 12 Hector Dolphins en ongeveer 20 NZ Furs Seals)
Het ging me met name om de white-flippered Penguins. Voor de Splitters onder ons een soort voor de Lumpers een subspecies (over de antipodean wandering albatross kan hetzelfe gezegd worden), voor mij een leuke variant van de "gewone" Little Blue Penguin. Missie geslaagd dus! Verder vele Spotted Comorants, white-fronted Terns en de red-bolled en black-backed Gulls en nog een paar Pied Cormorants.
Leovb
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 07 sep 2008 19:37

Re: Nieuw Zeeland

Berichtdoor Leovb » 07 maart 2009 12:11

Vorige week een uurtje naar Kaitorete spit, een "grote zandbank" die Lake Ellesmere scheid van de oceaan, in de hoop wat skuas te "scoren".

6-7 Hector Dolphins vele White-fronted Terns en 3 Arctic Skuas die succesvol de sterns van hun prooien beroofden! Fantastisch gezicht en van dichtbij (100 meter ongeveer). 1 donkere en 2 lichte exemplaren. Mazzel dus. Binnenkort zijn de skuas weg naar het noordelijk halfrond en is het weer even wachten tot ze terug zijn.

Op de terugweg mijn eerste feral kalkoenen die ik op Banks Peninsula heb gezien. Blijft een leuk gezicht zo'n haan met zijn harem. Ach en al horen ze eigenlijk niet hier los te lopen het voegt wat variatie toe aan de verder uitgedunde vogelwereld van NZ. Als ik mij een NZ voorstel zonder putter, vink, groenling, barmsijs, merel, zanglijster, heggemus, geelgors, veldleeuwerik, australian magpie e.d. dan is dat een erg leeg en saai NZ. Ik ben dus blij dat ze er zijn. Hier op Banks Peninsula zijn ook grote geelkuifkaketoes. "Helaas" (wat mij betreft) worden ze hier verwijderd omdat DOC (Department of Coservation) vind dat ze native birds zouden kunnen verdringen of op enig andere wijze als exoot schade kunnen berokkenen. Ze hanteren wat dat betreft het beginsel dat ook al weten we niet of ze schade berokkenen ze dat zeker niet doen als ze er niet zijn, waar op zich geen speld tussen te krijgen is. Ik ben ook zeker voorstander van stringente "biosecurity". Edoch in het geval van NZ, waar zo weinig biodiversiteit is en er geen sprake is van een "natuurlijke" situatie, waar dan ook, zou ik liever wel die kakatoes zien vliegen in plaats van een lege lucht (Kaka's zijn hier op de penisula niet meer en met de wezels, katten, ratten e.d die hier zijn zullen ze ook niet makkelijk terug zijn te krijgen, laat staan dat ze nog geschikte bossen hebben op de peninsula) en doodstille bossen. Met name ook omdat het niet ondenkbaar is dat ze op eigen kracht vanuit Australie hier gekomen zijn en dus feitelijk wel native zouden kunnen zijn. Omdat ze hier in de handel rond de 1000 dollar kosten kan ik mij niet voorstellen dat er kaketoekwekers zijn die ze loslaten en vestiging via ontsnappingen zou wel heel erg toevallig zin voor vogels die zeker niet massaal zijn ingevoerd in de tijden dat dat nog mocht en zeker ook niet in grote getale zijn ontsnapt.

(Als anecdote; ik las dat soorten als roodborst, kneu en goudvink ook hier zin ingevoerd ergens in de 19e eeuw. Deze soorten hebben het hier niet gered.)
Leovb
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 07 sep 2008 19:37

Re: Nieuw Zeeland

Berichtdoor Leovb » 14 apr 2009 05:57

Paasweekeinde.
Op bezoek bij vrienden in Oamaru (althans een dorpje in de buurt daarvan). Een paar uurtjes erop uit om te vogelen.
In Oamaru achter een plaat in een schuurtje in de haven, 2 little blue penguins in de laatste fase van de rui. Prachtig. Een enorme hoeveelheid kleine veertjes ligt in hoopjes in de schuur en aan de uitwerpselen te zien maken ze regelmatig een ommetje door de schuur. Ze broeden ook in dat schuurtje en hebben in de laatste drie jaar, 8 jongen grootgebracht. Da's een mooi aantal. Dat laatste steekt wat schril af bij een kleine broedkolonie 20 km zuidelijker waar pas geleden 2 honden 9 pinguins hebben doodgebeten.
Verder een mooie groep van zo'n 20 Australian Magpies, grey warbler, fantail, putter, veldleeuwerik, geelgors e.d. Daarnaast dit weekeinde een levende Possum gezien! ('s nachts op de weg). Naast vele dode possums pas de tweede levende die ik zie.
Bij Moeraki bij de "Old Lighthouse" twee Yellow-eyed pnguins (en een NZ Fur Seal rookery) en in de haven van Moeraki zelf 14 Southern Bullers Mollymawk. Dat was een verrassing om ze op 50 meter van de kust te zien (van het restaurantje waar we zaten te lunchen). Met een sportvisser gesproken in Moeraki die vertelde dat ze als ze gaan vissen op zee (tot zo'n 9 mijl van de kust), ze geregeld ook "albatrossen" vangen die het aas aan de hengelhaken pakken als ze ingooien. Ze bevrijden de vogels dan en laten ze weer gaan, de haak zit meestal mooi voorin de snavel en er lijkt geen verdere schade aan de vogels. Soms zijn de vogels zo "hongerig" dat ze gewoon aan dek komen en het aas willen pakken. Enfin, genoeg reden om binnenkort eens vanaf Moeraki met zo'n sportvisbootje mee te gaan. Maar in de najaar en wintermaanden is ook een albatrostochtje bij Kaikoura een must. Andere soorten als 's zomers.
Ook al is het hier najaar het weer is prima. "s Ochtends is het fris maar halverwege de ochtend gaat het meestal weer naar de 20 graden en daarboven.
Leovb
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 07 sep 2008 19:37

Volgende

Keer terug naar Excursies/Reizen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron