Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Vincent » 14 sep 2009 15:36

Na een jaartje de Canon EOS 450D te hebben gebruikt, denk ik wel toe te zijn aan een nieuw model met iets betere specificaties.
Om me heen zie ik redelijk veel EOS 50D en 500D toestellen maar zeer recent is ook een EOS 7D aan het assortiment van Canon toegevoegd.
Ik gebruik voornamelijk een Canon 100-400mm 5.6/6.3 telelens en vraag me af wat nou de beste keuze is. De 7D is bijna 2x duurder dan de 500D maar zal die dan ook 2x zo goed zijn?
Iemand met goede adviezen / ervaringen?
Vincent
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2008 21:27

Re: Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Roef » 15 sep 2009 20:50

Hoi Vincent,
Ik weet niet of je met een bepaalde reden de 100-400 zoom hebt maar als je niet tevreden bent met je huidige combinatie zou ik gaan voor een 50D en de rest investeren in een betere (scherpere) lens; de 300/4.0IS of 400/5.6.
Vooral de 300 is ook goed met converter te gebruiken en is vlijmscherp, je kan daardoor flink croppen indien nodig. De 7D is ongetwijfeld iets sneller, met meer pixels en net iets beter bestand tegen de regen, maar heb je dat nodig?

groeten,
Roef
Roef
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 08 sep 2008 22:05

Re: Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Vincent » 18 sep 2009 09:59

Bedankt Roef, ik denk inmiddels dat het wel daarop uit zal gaan draaien.
Ik heb mijn Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM inmiddels op marktplaats gezet en mijn EOS 450D is eigenlijk ook al verkocht.
Als iemand nog interesse heeft in bovengenoemde lens... hij is nog geen anderhalf jaar oud en goed onderhouden. Wordt verkocht met resterende garantie van Foto Konijnenberg, zonnekap en originele Canon tas.
Biedingen vanaf min. € 900, =
Vincent
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2008 21:27

Re: Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Vincent » 30 sep 2009 21:21

De lens is inmiddels definitief verkocht, de camera eigenlijk ook al.
Nu is het dus (nog steeds) de vraag wat de opvolger gaat worden.
Vandaag heb ik met een professionele (Nikon) fotograaf gesproken die me een Nikon D300 met een Sigma 150-500 f/5-6.3 APO DG OS HSM telelens aanraadde. Lekker wat bereik en de D300 heeft een zeer goede CMOS processor die vergelijkbaar zou zijn met die van de duurdere Canon (5D) camera's. Klopt dit en heeft iemand hier ervaringen mee?
Zou dit wel of niet een betere keuze zijn de Canon EOS 50D met 300 f/4.0 lens?
Vincent
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2008 21:27

Re: Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Roef » 01 okt 2009 19:57

Ik zie eigenlijk nooit professionele fotografen met sigma-telezoomlenzen maar dat is hier verder niet van belang:-)

D300 is een prima camera en is wat robuuster dan de Canon-serie. Maar het verschil in foto's zul je niet gaan zien denk ik, beide prima kwaliteit. Ik ben niet helemaal tevreden over de autofocus van de D300, ze hebben het systeem veel te ingewikkeld gemaakt waardoor de camera teveel zelf nadenkt en soms niet doet wat ik wil. De D90 is trouwens goedkoper maar heeft dezelfde sensor en je kan er ook nog mooie filmpjes mee maken.
Als je voor Nikon gaat neem dan de AFS 300mm/4.0, ook superscherp maar heeft geen stabilisatie zoals de Canon 300mm.

Een zoom die tot 500mm gaat lijkt leuk maar je kan beter een beetje croppen in een vlijmscherpe foto met 300mm dan dat je jezelf steeds afvraagt waarom je geen scherpe foto's krijgt met je superzoom...
En 300mm is vaak genoeg, ik gebruik niet anders!

Advies; ga naar een fotozaak en vergelijk (handligging, waar zitten de knopjes, menu's etc.)
Roef
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 08 sep 2008 22:05

Re: Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Vincent » 01 okt 2009 21:51

Hoi Roef,

Wederom bedankt voor jouw input. Ik heb gisteren de D300 in handen gehad en deze voelt super aan (een stuk beter dan de Canon 400D met batterygrip). Ik denk dus niet dat dat het probleem is.
Vandaag heb ik weer iemand anders gesproken (fotograaf werkzaam bij Mediamarkt) die me bovenstaand advies nog eens bevestigde.
Ik was zelf ook altijd (althans de laatste tijd) in de veronderstelling dat een 300mm (4.0) een betere keuze zou zijn dan veel millimeters (ik heb al eens een 170-500mm lens van Sigma gehad die me slecht beviel). Beide fotograferen beweerden dat Sigma veel beter met Nikon werkt dan met Canon en dat het ISO-bereik van de camera het lichtverlies van de Sigma wel ongeveer zou opheffen.

Bovendien is hetgeen ik wil hebben (met een UV-filter en een huis, -tuin, - en keukenlens) bijna E 500 goedkoper dan de gewenste set van Canon...Áls het werkt dan is mijn kasboek ook weer een stuk blijer!!

Een aantal vliegtuigspotters heeft een dergelijke combinatie waarvan hij af en toe foto's ziet en deze zijn naar eigen zeggen helemaal super! Ik kan daar (nog) niet over oordelen maar ik ga graag op een (hopelijk) deskundig advies af.
Ik heb inmiddels de set besteld en mag er 2 weken ongestoord mee oefenen. Ben ik toch niet tevreden dan ruil ik 'm alsnog in en ga ik alsnog voor een Canon set. Komend weekend ben ik op Vlieland met een vriend van me die een Canon EOS 50D met 300mm 4.0 lens heeft en kan ik mooi vergelijken hoe dat bevalt (ik mag 'm vast wel ff vasthouden hoop ik..). Zal ik je m'n bevindingen via dit forum laten weten? Misschien dat er meer mensen geïnteresseerd zijn.

gr. Vincent..
Vincent
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2008 21:27

Re: Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Roef » 01 okt 2009 23:23

Het gaat erom waar jij tevreden mee bent, succes met de vergelijking! Uiteraard ben ik benieuwd naar het resultaat.

Mijn laatste opmerkingen; scherpte is niet belangrijk als het onderwerp beeldvullend in beeld is, met photoshop kan alles als je maar kan resizen naar internet-fomaat. Scherpte is heel belangrijk als de vogel er niet zo groot op staat en je flink moet croppen. En vergelijk ook de snelheid van de autofocus en de weergave van de onscherpte, zoomlenzen zijn daar minder goed in.
Roef
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 08 sep 2008 22:05

Re: Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Vincent » 23 okt 2009 09:14

De Nikon camera met bijbehorende Sigma lens krijgt een andere eigenaar. Ik heb de set afgelopen woensdag teruggebracht. Alhoewel de camera zeer beviel (superligging in de hand, snelle focus en goed opgebouwd menu met tal van instellingen die voor vogelaars interessant kunnen zijn) was de lens waarschijnlijk de zwakke schakel. Afgelopen zaterdag heb ik een aantal uren besteed aan de hop van Schier (zie voor de resultaten bij de foto's op deze site of mijn blog via http://v-formatie.blogspot.com. Zelfs met fantastisch licht en de vogel op slechts enkele meters afstand waren de foto's niet zoals ik eigenlijk gehoopt had dat ze zouden zijn (voornamelijk v.w.b. scherpte).
Ik heb ervoor gekozen om niet de 300mm F/4.0 lens van Nikon te bestellen omdat ik daarmee voorlopig "vast zit" aan Nikon terwijl ik dat niet wil. Wil ik ooit een keer een andere lens dan is de keuze zeer beperkt.

Op dit moment heb ik de Canon EOS 7D met Canon EF 300mm F/4.0 L IS USM lens in bestelling staan. De EOS 7D is alweer een stukje in prijs gedaald en nu best betaalbaar (ca. € 1.400, =). De EOS 50D zal er uit gaan naar verwachting en is dus eigenlijk geen optie meer.

Oh ja Roef; wat een superplaat van die blauwstaart (en ook die andere foto's zijn geweldig!!). Met wat voor set heb je deze fantastische platen geschoten en zijn ze veel bewerkt?
Vincent
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2008 21:27

Re: Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Roef » 24 okt 2009 20:02

bewerking valt wel mee hoor, beetje croppen en witbalans iets aanpassen.
(Nikon D300 2.8/300mm)
Roef
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 08 sep 2008 22:05

Re: Canon EOS 50(0)D of EOS 7D

Berichtdoor Vincent » 25 okt 2009 14:09

Ik weet niet wat voor programma jij precies gebruikt maar die blauwe staart is opeens wel weg... :lol:
Vincent
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2008 21:27


Keer terug naar Fotografie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron