Vogels in Canada/Philadelphia

Vogels in Canada/Philadelphia

Berichtdoor Willem Wind » 24 dec 2009 17:58

Afgelopen zomer ben ik 3 weken in Canada op vakantie geweest en vervolgens nog een week in Philadelphia.
Het was voor mij de eerste keer dat ik buiten Europa kwam dus het was goed nieuwe soorten binnenhalen! Van 2 soorten ben ik vrij zeker maar was nog niet volledig overtuigd, dit zijn de Calliope Hummingbird en de Western Wood-Pewee. Als mensen met kennis/ervaring van deze soorten ook hun mening kunnen geven zou dat fijn zijn!

In Philadelphia zaten, dacht ik toen, een aantal Wilde Eenden en Soepeenden. Maar als ik de foto's nu terug kijk hebben een aantal vogels ook wel wat weg van Zwarte Eenden...?
Wat vinden jullie??
Willem Wind
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 25 sep 2008 21:00

Re: Vogels in Canada/Philadelphia

Berichtdoor Tjeerd » 25 dec 2009 13:26

dacht dat zwarte eenden niet zo tam zijn als onze wilde eenden en dat ze dus niet in parkjes e.d. voorkomen
correct me if I'm wrong..
Hoaxbirders, even birding in the backward areas http://www.hoaxbirders.tk/
Tjeerd
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 07 sep 2008 22:15
Woonplaats: Groningen

Re: Vogels in Canada/Philadelphia

Berichtdoor BJP » 22 jan 2010 14:01

Hey Willem,

Helaas, het zijn in ieder geval geen Zwarte eenden. Het lijkt wel of er wat Zwarte eenden bloed inzit of het zijn het gewoon eclips Wilde eenden?? De vliegenvanger kom je niet uit. Het is er een van de Empidonax famillie. Dat kunnen er heel wat zijn en zonder zang kom je er eigenlijk niet met zekerheid uit (je hebt Alder, Least, Willow, Acadian in het oosten.) Een Wood Pewee is het in ieder geval niet, die hebben bredere vleugelstrepen en niet zo duidelijke aanwezige oogring. De hummer kan eigenlijk alleen maar een Ruby throated zijn dit is de enige hummer die zo noordelijk en oostelijk voorkomt. Het kleed laat een onvolwassen man zien.

groet Bart-Jan
BJP
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 22 jan 2010 00:22

Re: Vogels in Canada/Philadelphia

Berichtdoor Willem Wind » 26 jan 2010 23:48

Hey Bart-Jan,

Ten eerste bedankt voor je reactie.
Aan je reactie te zien was ik niet helemaal duidelijk in het vermelden van de locatie bij de betreffende soorten.
De kolibrie en vliegenvanger zag ik in ZW-Canada, Canadian Rockies-gebied. Ruim genomen in de buurt van Vancouver.
De eenden zag ik aan de oostkant van de VS, Philadelphia (Pennsylvania).
Misschien kun je nu nog eens terugkomen op de determinaties? Een Ruby-throated kan onmogelijk aan de westkust van Canada, deze zag ik wel in Philadelphia.
De vlieg leek me een Wood-Pewee oa door de gele waas op de buik/borst van de vogel. Dit kenmerk staat ook in de Sibleys maar is vast niet diagnostisch... Verder was dit een vrij grote, langgerekte vlieg. Niet zo'n kleine, compacte als bv. de Pacific-slope. De witte vleugelstrepen kunnen misschien weggevaagd zijn door pure slijtage? Het was immers juli!
Verder nog bedankt voor je belletjes van 5 januari, beetje jammer dat ik niks doorhad...! Volgende keer beter ;)

groeten Willem
Willem Wind
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 25 sep 2008 21:00

Re: Vogels in Canada/Philadelphia

Berichtdoor BJP » 27 jan 2010 10:30

Aha, de westside dus. Dan heb je inderdaad meer keuze uit Hummers, Ruby is dan niet waarschijnlijk, niks is onmogelijk ;) . Ben zelf ook al een keer in Vancouver en omstreken geweest. Het is zeker geen Wood pewee. O.a de duidelijk aanwezige oogring, de in verhouding lange staart, kleur en vorm van de snavel en de "jizz" laten een Emphidonax zien. Als je bijvoorbeeld naar foto's kijkt van WWPewee zie je ook dat deze een erg lange hpp heeft. Wat je aangeeft over de vleugelstrepen, juist door sleet zouden deze duidelijker moeten zijn.

Die hummer lijkt me inderdaad ook een Calliope, veel andere opties heb je ook niet.

groet Bart-Jan
BJP
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 22 jan 2010 00:22

Re: Vogels in Canada/Philadelphia

Berichtdoor Willem Wind » 10 feb 2010 18:18

Ha Bart-Jan,


Heb zelf nog maar eens kritisch naar die vlieg(en) gekeken.
Qua verspreidingsgebied (volgens de Sibley) zijn de volgende beesten opties voor mijn vlieg-spec.; Western Wood-pewee, Hammond's Flycatcher en Pacific-slope Flycatcher. Eventuele andere mogelijkheden, rand verspreidingsgebied, zijn: Willow, Alder, Least en Dusky Flycatcher.

- Western Wood-Pewee: ben het inmiddels met je eens dat het deze niet is. Deze heeft een te grijze overall kleur, geen oogring en te smalle vleugelstrepen.
- Pacific-slope: valt snel af vanwege groene kleur.
- Alder/Willow/Least: valt af vanwege bruine kleur, ook kleed van juvenielen klopt niet

Zo blijven er nog 2 mogelijkheden over, namelijk Dusky en Hammond's Flycatcher.
Inmiddels begin ik me een beetje blind te staren naar foto's op het internet van deze beide vliegen.
Volgens mij is mijn vlieg-spec. een Hammond's op basis van de lange wingtips van de juveniele vogel. (zie de extra 2 foto's)
Dusky wingtips: http://www.surfbirds.com/media/Photos/2002-02-27-wilsonduskyfly.jpg
Hammond's wingtips: http://www.pbase.com/redionne/image/73282637

Volgens mij dus Hammond's Flycatchers, als mensen hier anders over denken hoor ik dat zeer graag!


Groeten Willem

@BJ: goed dat je commentaar gaf over mijn determinatie van WWpewee, ik was er (maanden)lang van overtuigd dat het deze soort betrof...!
IMGP0865.JPG
IMGP0869.JPG
Willem Wind
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 25 sep 2008 21:00


Keer terug naar Determinatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron