Anne van Dijk.

Anne van Dijk.

Berichtdoor Rommert » 24 maart 2009 22:42

Zondag 22 maart 2009 is Anne van Dijk door een hartstilstand overleden.
Totaal onverwacht en eigenlijk nog in de kracht van zijn leven.
In het weekend van 15 maart hebben Loek, Emo ik en Anne nog door de Harz gedraafd voor Dwerguilen etc en dat is ook nog gelukt .Niets te merken aan Anne, dus des te onbegrijpelijker dat hij op zo’n manier dood gaat. Anne was een vaste waarde op de Eemshaventelpost, vaste dag zaterdag. Grote ervaring en veel enthousiasme over soorten en aantallen. Met Anne Kokmeeuwen tellen op een grauwe dag hoorde er gewoon bij. Altijd in voor een praatje en voor uitwisseling van kennis. Vooral het verhaal naar de waarneming toe was zijn ding. Jaren na dato weet hij nog precies de details hoe de waarneming tot stand gekomen is. Soms voor hem nog belangrijker dan de waarneming zelf. Anne was een contactmens en een verbinder, we zullen hem vreselijk missen op de dijk.
Namens de trektelgroep Harry Blijleven
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Anne van Dijk.

Berichtdoor vinexfred » 26 maart 2009 11:22

Rauw op mijn dak, ik kan niet anders zeggen...

Het is alweer lang geleden dat ik tot de incrowd van de Groningse vogelaars behoorde (jaar of 20). Toentertijd had ik regelmatig contact met Anne, i.v.m. een trektelpost nabij Engelbert en als ik het me goed herinner zaten we ook samen in diverse werkgroepjes/ regionale coördinatie groepjes van o.a. avifauna Groningen en het Sovon. Sindsdien trof ik Anne slechts zelden en bijna altijd op de dijk in de Eemshaven. De laatste keer was in November van afgelopen jaar tijdens een mooie NW storm. Ik was geheel op de bonnefooi naar de telpost gereden en over de dijk in de luwte van de radarpost stond Anne te tellen. Andere vogelaars bleken in het westelijke gedeelte van de Eemshaven te staan. Zoals altijd (!) was het leuk en aangenaam om Anne weer te zien. Altijd enthousiast, met verhalen en belangstelling in de ander... Het was zijn teldag op de telpost en ondanks dat vanuit het westelijk haven gedeelte het ene na het andere "stofje" werd gemeld hield hij voorlopig stand. Anne had net een nieuwe camera gekocht en was enthousiast over het fotograferen van Drieteenstrandlopers en Paarse strandlopers die door de harde wind bijna tussen onze benen doorliepen.
Uiteindelijk gingen we toch naar het Westelijk haven gebied en met een paar mooie "stofjes" en duikers bleek dat een goede keus. Nu achteraf blijkt dat dus de laatste keer dat ik Anne heb gezien en gesproken....
Geheel onvoorbereid kwam ik (zoals bijna dagelijks) even kijken op deze site hoe het zat met de waarnemingen in het Groningse... Onderaan de waarnemingen stond het bericht van Harry zoals hierboven ook staat. Dat viel me letterlijk rauw op mijn dak. Wat een ongelooflijk rot bericht. Als ik in de toekomst naar de Eemshaven zal rijden zal dat anders zijn, Anne is van de dijk.... Veel te vroeg...
Ik zal hem daar missen !!! En ik weet zeker dat ik niet de enige ben.


fred prak
Vleuten
vinexfred
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 25 maart 2009 10:38

Re: Anne van Dijk.

Berichtdoor peperspiet » 27 maart 2009 21:44

Vandaag hebben we afscheid moeten nemen van Anne. Ik herken Anne in het beeld dat geschetst wordt door zowel Harry als Fred. Zijn plichtsgetrouwheid uit het verhaal van Fred spreekt mij zeer aan. Ik ben namelijk geneigd de vogelaars op te delen in soortenjagers en trektellers, of anders georiënteerden. Vanuit dit perspectief vind ik het geweldig dat Anne trouw bleef aan de afspraken die hij had met de trektelgroep. Terwijl de kans aanwezig was dat zijn meest gewenste ‘Groningse vogel’, de papegaaiduiker, werd gezien in het westelijke havengebied van de Eemshaven.
Het was een voorrecht om met Anne te mogen tellen, niet alleen vanwege zijn grote deskundigheid, maar vooral ook om zijn aangename gezelschap.
We deelden op de dijk onze privé (we hadden gezamenlijke vrienden), muziek, voetbalenthousiasme en vele andere zaken.
Het afgelopen weekend hebben we nog vier uur samen geteld in de Eemshaven, op zaterdag, Anne’s vaste teldag. Het was een goede dag met 26293 vogels.
Anne had de unieke eigenschap om verschillende werelden goed te kunnen combineren, zijn privé, het soortenjagen, trektellen, etc. Daarbij had hij altijd aandacht voor anderen, toonde belangstelling, was eerlijk en betrouwbaar.
Na Anne’s overlijden heb ik er al weer twee tellingen op zitten, maar het voelt anders. Het tellen wordt een stuk betrekkelijker ‘waar doe ik het eigenlijk in godsnaam voor, bestaat er gerechtigheid’, zijn gedachten die door je hoofd spelen.
De opkomst bij zijn crematie was overweldigend, wat weer bevestigt hoe bijzonder geliefd Anne was.
Langs deze weg wil ik, mede namens Ida, zijn geweldige vriendin Jetty, zijn zoons en verdere familie nogmaals veel sterkte wensen bij het verwerken van dit grote verlies.
Anne we zullen je heel erg missen als vriend en trekteller.
Piet Pepers, Groningen
peperspiet
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 27 maart 2009 21:37

Re: Anne van Dijk.

Berichtdoor eric koops » 08 apr 2009 12:04

Anne is er niet meer, een onbegrijpelijke gedachte voor me. In 1988 leerde ik hem kennen als fanatiek vogelaar en heb in de 21 jaren die volgden vele uitstapjes met hem gemaakt. Eerst als collega vogelaar en de jaren die volgden als vriend. Anne was een geliefd man, niet voor niets had hij een groep (vogel)vrienden waar hij veel mee optrok.
De vele vogeltochten naar o.a. de Eemshaven, Carel Coenraadpolder en het Lauwersmeer in de beginjaren herinner ik me nog goed. Hangend in het stuur van zijn bruine Opel Kadett rolde Anne zijn sigaretjes, vaak tot ongenoegen van de meerijders. Een ongeluk leek namelijk nooit ver weg. Pech met zijn auto’s hoorde ook bij Anne. Normaal gesproken zou ik me daar vreselijk aan ergeren, bij Anne werd dat steeds minder.
Met Anne op pad was altijd leuk. Dé thermoskan met koffie, zijn notitieboekje, zijn fanatisme en zijn karakteristieke glimlach. De weekendjes vogelen op Texel, Terschelling en Falsterbo samen waren onvergetelijk. Vroeg op (voor Anne nooit een probleem), koffie, chips, biertje, beerenburg, chili con carne. Tijdens een weekendje Rottumeroog vorig jaar stonden we als vrienden samen naar de opkomende zon te kijken. Onvergetelijk. Plaat en Oog, je praatte erover als waren het jouw eilanden.
Anne en de Eemshaven. Bijna onafscheidelijk. Trektellen op dé dijk was een passie voor hem,tot groot genoegen van de vaste groep tellers. Kwam er een leuke soort langs dan vertelde hij het verhaal vaak meer dan 1x. Práchtig! Anne was een fanatiek teller, maar was ook altijd in voor een praatje. Ik vond het heerlijk om er te vogelen, maar ook even met Anne bij te kletsen. In de jaren dat we er zonder vergunning nog mochten komen was zijn zichtbare glimlach voor mij al voldoende om de dag goed te beginnen.
Hij was ook fanatiek bezig met zijn Groninger soortenlijst. Anne kwam tot 340 soorten, samen met Harm-Jan op plaats 4. Hij vertelde me dat hij zo graag Emo, Bert en Martin nog eens wilde verslaan, maar had wel in de gaten dat dat héél moeilijk zou worden.
De laatste jaren heb ik Anne nog beter leren kennen en tijdens de vele avonden samen hebben we heel wat besproken, geroddeld en plannen gemaakt. De discussie over een nieuwe big day om ons record (samen met Martin en Henk) ooit nog eens te verbeteren in onze provincie kwam elk voorjaar langs. Ook dit jaar. Hopelijk blijft dat record van 159 soorten uit 1993 (!) nog héél lang staan.
We zullen verder moeten zonder Anne. Een onbegrijpelijke gedachte.

Eric Koops
eric koops
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 15 sep 2008 22:22


Keer terug naar Vogelaars / personen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron