IJsvogels nog melden?

Vragen en opmerkingen over deze site.

IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Rommert » 07 sep 2008 17:17

De laatste tijd worden er veel IJsvogels waargenomen. Ik zie ze bijna elke dag en daarom denk ik erover om ze niet meer op de site te vermelden. Wat vinden jullie daarvan? Of vinden jullie dat er juist meer soorten moeten worden vermeld, zoals Grote zilverreigers en Ooievaars.

Groet,

Rommert.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Jacob Bosma » 07 sep 2008 18:37

Hallo,

Wat mij betreft hoeven ijsvogels niet meer worden vermeld, het gaat erg goed met de soort en
je hoeft er ook totaal geen moeite voor te doen om ze te zien. Maar gevallen op de waddeneilanden
zijn volgens mij wel weer vernoemenswaardig, er zal waarschijnlijk ook wel weer eens een wat mindere periode komen voor de ijsvogels (bv na een winterperiode) en kun je ze daarna wel weer plaatsen op de site.

Groet

Jacob
Jacob Bosma
 
Berichten: 47
Geregistreerd op: 07 sep 2008 16:05

Re: IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Tjeerd » 07 sep 2008 22:19

helemaal mee eens, alleen melden als het op een bijzondere locatie is of uitzonderlijk hoge aantallen zijn (bijvoorbeeld grote zilvers/ooievaars)
Hoaxbirders, even birding in the backward areas http://www.hoaxbirders.tk/
Tjeerd
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 07 sep 2008 22:15
Woonplaats: Groningen

Re: IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Rommert » 08 sep 2008 19:18

En wat vinden jullie dan van Slechtvalken, Blauwe kiekendieven, Appelvinken, Goudvinken e.d.?

Groet Rommert.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Jacob Bosma » 08 sep 2008 20:23

ik denk dat voor soorten als Blauwe kiek, slechtvlak, vuurgoudhaan, Grote gele kwik etc. een beplaalde periode van het jaar beter is dat ze worden vermeld. De periode (vaak de zomermaanden) dat ze schaars zijn in onze regio. Het zelfde gebeurd nu ook al met blauwe kiek.

Voor soorten als Goud en Appelvink die deels standvogels zijn is dit weer anders. Voor iemand die in Drenthe woont kan dit gewoon dagelijkse koek zijn, voor iemand die in nw friesland woont zijn dit minder algemene soorten. Wat mij betreft zijn deze nog niet zo algemeen dat ze niet meer de moeite van het vermelden waard zijn.

Groet,

Jacob
Jacob Bosma
 
Berichten: 47
Geregistreerd op: 07 sep 2008 16:05

Re: IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Gravis » 08 sep 2008 21:46

Tsja, moeilijk, het heeft naast algemeenheid ook met de persoonlijke beleving van soorten te maken. Persoonlijk doen Appelvinken, Goudvinken, Kleine Strandlopers, Zwarte Sterns, Zwarte Zee-eenden, hybride ganzen, escapes etc. mij allemaal weinig en zou het me werkelijk aan mijn bips kunnen roesten waar die allemaal gezien zijn. Aan de andere kant word ik elke keer wel blij van een Vuurgoudhaan en ook bijvoorbeeld een niet op de site welkome soort als Glanskop (best lastig in het noorden), en zou ik bovendien als ik globaal over waarnemingen scan best door middel van de welbekende rode kleur gewezen willen worden op Grauwe Franjepoten, Draaihalzen, Klapeksters en Roodhalsganzen, om maar iets te noemen. Ook kan er wat mij betreft best wat sterker de geografische variatie worden toegepast: Zwarte zee-eenden alleen melden in het binnenland en wellicht tp in de haven van Lauwersoog, maar niet langsvliegend over de Noordzee; Geen Kleine Strandlopers meer in de Keeg of Achter de Zwarten, maar wel in de Mepper Hooilanden. Ik kan me voorstellen dat anderen daar echter weer geheel anders over denken.Wat dat betreft: geniet van de machtspositie die je hebt, Rommert, en doe lekker wat je zelf denkt dat goed en logisch is.

Martijn
Gravis
 
Berichten: 83
Geregistreerd op: 06 sep 2008 22:54
Woonplaats: Zuidhorn

Re: IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Bart-Jan » 09 sep 2008 11:22

tja het is inderdaad moeilijk, maar ik ben ook wel voorstander van meer soorten in het rood. Voor ons TOH birders zijn sommige soorten gesneden koek, maar als je niet zo vaak vogels spot :lol: in kustgebieden dan wordt je toch wel erg blij van een Grafra of Zeearend t.p in de Lauwers. Ook het toepassen van geografische variatie lijkt me goed. Wat mij betreft mag je krombekken in het lauwersmeer en waddengebied ook wel skippen van de site. Alleen zeer hoge aantallen is het vermelding waard... maar ook Kruisbekken, Goudvinken in de geijkte bosgebieden mag je voor mij ook wel achterwege laten..

Bart-Jan
Bart-Jan
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 09 sep 2008 11:06

Re: IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Tjeerd » 09 sep 2008 20:04

ik ben voor een persoonlijk filter op de website :lol:
Hoaxbirders, even birding in the backward areas http://www.hoaxbirders.tk/
Tjeerd
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 07 sep 2008 22:15
Woonplaats: Groningen

Re: IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Vincent » 09 sep 2008 21:53

Ik ben het wel met Tjeerd eens. Een persoonlijk filter lijkt me op de lange termijn de beste keuze. Zo kan iedereen voor zichzelf bepalen wat ze wel en wat ze niet willen zien. Zoiets is toch ook in gebruik bij de DBA? Dat werkt voor mij prima..
Vincent
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2008 21:27

Re: IJsvogels nog melden?

Berichtdoor Lukas » 10 sep 2008 09:37

Wat mij betreft moeten er zoveel mogelijk soorten op de site worden geplaatst. Voor een groot aantal van de site-bezoekers zullen daarbij dan wel veel "gewone" soorten bij staan, maar er zijn ook minder geoefende vogelaars, waarvoor deze soorten wel het bekijken waard zijn. Een ieder kan dan bij het lezen van de waarnemingen zelf nog de keus maken of dit voor hem of haar belangrijk is.
Lukas
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 07 sep 2008 12:27

Volgende

Keer terug naar Vragen / opmerkingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron