Haaksbergerveen

Haaksbergerveen

Berichtdoor Gravis » 27 mei 2009 20:25

Mensen,

Ik ben van plan om ergens in de komende weken (iig in juni) een bezoekje te brengen aan het Haaksbergerveen en omstreken voor libellen. Het is daar leuk toeven, en met een beetje geluk en vele zoekende ogen kunnen we thuiskomen met beesten als Speerwaterjuffer, Bosbeekjuffer, Plasrombout, Beekrombout, en voor mij de "main target": Hoogveenglanslibel. Naast deze soorten is er nog veel meer leuks te vinden, dus een dag welbesteed, als je het mij vraagt.
Ik heb her en der al mensen gehoord die mee willen, maar het is misschien leuk en gezellig om er een klein Top-of-Holland excursietje van te maken. Laat me dus maar weten (via mail, bijvoorbeeld) als je geinteresseerd bent, dan zal ik proberen een datum te prikken waarop iedereen kan en het weer hopelijk ook haar best doet.

Groet,

Martijn Bot
Gravis
 
Berichten: 83
Geregistreerd op: 06 sep 2008 22:54
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Haaksbergerveen

Berichtdoor Rudy » 04 jun 2009 15:01

Hoi Martijn,

Speerwaterjuffer vliegt er al een tijdje en is daar wel gemakkelijk, net ten zuiden van de meest oostelijke parkeerplaats van het gebied (34-37-52 l.o.); ik had er daar >40 op 14 mei (alweer) dus ik hoop dat ze er nog zitten. Qua vliegerigheid/rilheid zijn ze perfect te vergelijken met maanwaterjuffer dus ze vergen wat geduld met fotograferen. Hoogveenglanslibel, tenzij je een goede plek daar weet, lijkt me erg lastig aangezien het in mijn optiek (heb er vegetatie gekarteerd) beste deel voor deze soort in het HBV niet vrij toegankelijk is. Wat dat betreft is het Wooldse Veen bij Winterswijk (41-36-44) beter aangezien je hem daar ZEKER zult hebben.
Als je toch in het Haaksbergse bent vergeet dan ook niet om naast de Buurse Beek ook het Buurse Zand te bezoeken. Van wat ik er van heb gezien (in mijn pre-libellenperiode :cry: ) moet dat ook heel goed zijn.

Groet, Rudy
Rudy
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 18 sep 2008 11:04


Keer terug naar Libellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron