Spannend plekje!

Spannend plekje!

Berichtdoor Rommert » 11 jan 2009 21:07

Vandaag samen met Sietse B. gevogeld rond het Lauwersmeer.
Bij Moddergat vonden we op het weilandje naast de Fugelpits een groep Gras- en Waterpiepers met daartussen enkele Geelgorzen. Struinen door de graanstoppelvelden hier om heen leverde een grote groep Veldleeuweriken op met daartussen vele Gorzen. Helaas lieten de vogels zich slecht bekijken, omdat de vogels uit het zicht verdwenen als ze op de grond gingen zitten tussen de stoppels. Vliegend vonden we in ieder geval: Geelgorzen, Sneeuwgorzen en IJsgorzen tussen de Leeuweriken! Een spannende plek om in de gaten te houden dus, want er kan zomaar een echt leuke gors tussen zitten!
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Spannend plekje!

Berichtdoor Rommert » 28 jan 2009 19:48

Afgelopen weekend was ik in/bij het Fochteloërveen en daar kwamen David en ik nog een leuk plekje tegen met erg veel, Geel- en Rietgorzen, Vinken, Kepen, Ringmussen en Groenlingen. Dit was op een plek met enkele akkers waar allemaal ruigte's op stonden waar de vogels fouragerenden in atlasblok 12-41-53 linksonder. Dit is bij de grote parkeerplaats ten noordoosten van Ravenswoud. Je moet dan niet de parkeerplaats oprijden maar rechtdoor het zandpad door het bos uitrijden. Je komt dan uit bij de akkers.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Spannend plekje!

Berichtdoor Rommert » 08 feb 2009 19:50

Voor wie nog eens een leuke eend wil vinden kan ik de volgende lokatie's aanbevelen.
Op de Waddenzee langs de Kustweg zit al een tijdje een mooie grote groep Brilduikers. Vandaag telde David minimaal 470 Brilduikers met hiertussen 4 Toppers en minimaal 4 Zwarte zee-eenden. Een mooie plek voor een echte IJslandse brilduiker lijkt me. Maar minimaal een IJseend moet toch nog wel lukken.

Op de Waddenzee tussen Nes en en Buren op Ameland bevinden zich al minimaal 2 weken erg veel Eidereenden die zich goed laten bekijken (al duiken ze veel). Het is een erg mooi gezicht al die mooie adulte mannetjes die het voorjaar al in de bol hebben en eens moet er toch weer eens een Koningeider opduiken! We hebben de Eiders niet geteld, maar het zijn er enkele 1000-den, iets wat ik lang niet meer heb gezien.

En voor Brilzee-eend en Amerikaanse Zwarte zee-eend zou ik de 1000-den Zwarte zee-eenden aanraden die op de Noordzee ronddobberen ten noorden van Nes en Buren op Ameland. Met het rustige weer van afgelopen zaterdag waren ze behoorlijk goed te checken al gingen ze later wel wat verder weg zwemmen, waarschijnlijk als gevolg van enkele surfers.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Spannend plekje!

Berichtdoor Rommert » 15 feb 2009 18:49

Zowel de Zwarte zee-eenden als de Eidereenden waren gisteren nog aanwezig rond Ameland.
Ook was er nog een mooie groep Eiders ter plaatse op de Noordzee ten noorden van Hollum.
Verder ook veel Rotganzen aanwezig op het eiland met daartussen meerdere Witbuiken en Zwarte rotganzen.
Dus als je van zwemvliezen houdt.....
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Spannend plekje!

Berichtdoor topper » 06 maart 2009 21:09

Hallo!

De nodige vogels zijn alweer in voorjaarsstemming en nog even dan gaat het vogelgeweld weer helemaal los :!: :!:
Natuurlijk is er nu ook genoeg te zien, maar deze vogelaar heeft wel last van de voorjaarskriebels!
Ik heb er zin in! Al enkele jaren ben ik op zoek naar een leuke trektelpost in Friesland. Maar DE plek heb ik nog niet gevonden! Er moet toch ergens in Friesland een droomplek zijn waar de vogels massaal langskomen! Suggesties :?: :?: graag :!: :!:
topper
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 07 sep 2008 23:36

Re: Spannend plekje!

Berichtdoor Jacob Bosma » 06 maart 2009 21:59

Als je voorjaarstrek wilt zien kun je het beste het meest noord oostelijke plekje opzoeken. In friesland is dit de bantpolder, ikzelf heb het de laaste jaren wel eens een op deze plek geprobeerd en dan op de zeedijk achter de bantpolder waar Peasens buitendijks begint. Het is een rustige plek waar je niet veel last van lawaai zoals auto's hebt. Het heeft ook nog wel wat leuke dingen opgeleverd zoals: Zwarte wouw, Grauwe kiek, Ortolaan, Duinpieper, beflijster ed.
Maar telpost Kustweg (groningen) bied wat meer mogelijkheden qua soorten en aantallen en is ook een geweldige plek om te tellen. De Eemshaven is in het noorden de plek voor voorjaartrek, maar ik weet niet hoe het met de toegangkelijkheid aldaar is. De keuze is reuze, nu nog wat zuid oostenwind...

Trouwens Topper wie ben je?

Groet,

Jacob Bosma
Jacob Bosma
 
Berichten: 47
Geregistreerd op: 07 sep 2008 16:05

Re: Spannend plekje!

Berichtdoor topper » 07 maart 2009 01:15

Hoi Jacob!

Bedankt voor de goede tip. Denk dat het inderdaad een goede plek kan zijn, hoop het binnenkort eens te kunnen testen!
Ik ga meestal met mijn vriendin het veld in, maar die is wegens zwangerschap niet al te mobiel dit voorjaar. Een goede telpost kan een héél erg goed alternatief zijn ipv door de velden te sjouwen. Weet dat er in Lauwersmeergebied en Eemshaven héél erg goede telposten zijn, maar heb mezelf dit jaar de 300e soort in Friesland belooft! Nog zeven te gaan!
Kan ook iemand de voorjaarsstorm regelen met een echte wind uit het NW uiteraard!!
De naam Topper is dan ook een beetje onbescheiden........ :D ,misschien moet ik er subTopper van maken!


Durk
topper
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 07 sep 2008 23:36

Re: Spannend plekje!

Berichtdoor Rommert » 19 maart 2009 18:59

Ik sprak net met David en hij had tijdens mijn vakantie even op de telpost Kustweg gestaan. En hij kon het alleen eigenlijk niet aan zoveel vloog er. Hoogtepunten waren 10-tallen Boomleeuweriken, enkele Grote lijsters, 1 Houtsnip, enkele IJsgorzen en Barmssijzen, Zwarte zee-eenden, meerdere Sneeuwgorzen en Strandleeuweriken, Slechtvalk, veel vink-achtigen, Kieviten en Houtduiven.

Morgen maar eens kijken of het nog wat vliegt. Zal wel lekker koud worden....

P.s. Heef ter nog iemand gezocht naar de Patrijzen in de haven van Lauwersoog. Volgens mij is dat voor iedereen nog een nieuwe Lauwersmeersoort!

Groeten Rommert.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Spannend plekje!

Berichtdoor andre sikkema » 19 maart 2009 21:28

Afgelopen dinsdag 17 maart nog 2 patrijzen ( 1man en 1 vrouw) aanwezig op het middenterrein van de haven.

Groet,
Andre Sikkema
andre sikkema
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 06 sep 2008 21:43

Re: Spannend plekje!

Berichtdoor JRoosma » 19 maart 2009 21:47

Gisteren (18de) geen Patrijzen gezien daar.
JRoosma
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 09 sep 2008 19:38

Volgende

Keer terug naar Vogels in Noord Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron