Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Gravis » 02 apr 2009 20:00

Even een korte toelichting op "mijn" kiekendief: ik reed achter een collega naar een afspraak waarvoor we al iets te laat waren in een rij auto's op de weg Groningen-Delfzijl, toen er bij het naderen van het plaatje Ten Boer ineens een zeer lichte kiekendief rechts voor me op enkele meters hoogte en op zo'n 100 meter afstand de weg overstak. Opvallend was de egaal zeer lichtgrijze bovenzijde en haast witte onderdelen en kop en de zwarte handpennen; of dit wigvormig was heb ik in het korte moment niet kunnen vaststellen. Wel erg opvallend was het "J-woord" (ik durf het hier nauwelijks meer te gebruiken...): de vogel oogde kortvleugelig door een smalle hand, en gaf daardoor in het geheel een compacte maar toch elegante indruk. Omdat er voor me mensen remden bij het naderen van de bebouwde kom, leek het me verstandiger mijn blik eerst te verplaatsen naar de weg. Er diende zich echter geen mogelijkheid tot stoppen aan, dat kon ik ten opzichte van mijn (niet-vogelende) collega en de aard van de afspraak ook niet maken. Ik heb de vogel vervolgens nog even gezien door mijn zijraam. Hij vloog inmiddels iets lager boven een akker, maar vloog strak door naar het oosten. Weer viel het haast witte uiterlijk en de struktuur op, maar ik slaagde er niet in de de zwarte wig met zekerheid vast te stellen.
Ik ben er persoonlijk wel van overtuigd dat het een steppekiek moet zijn geweest, maar gezien het feit dat de waarneming alles bij elkaar nog geen 5 seconden heeft geduurd en hij gedaan is vanuit een rijdende auto, zal het gaan neerkomen op een typisch gevalletje van net te weinig en zwaar klote...
Gravis
 
Berichten: 83
Geregistreerd op: 06 sep 2008 22:54
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Tjeerd » 07 apr 2009 18:39

die 2 Reuzenalken vandaag in het Lauwersmeer mogen hier toch ook wel even genoemd worden! ;)
Hoaxbirders, even birding in the backward areas http://www.hoaxbirders.tk/
Tjeerd
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 07 sep 2008 22:15
Woonplaats: Groningen

Re: Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Rommert » 07 apr 2009 20:12

Ja ja, Reuzensterns dus.....
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Alwin » 30 apr 2009 21:59

Er wordt een Rode Rotslijster gemeld op waarneming.nl . En dan wel bij Veenhuizerstukken :shock:
Alwin
 
Berichten: 27
Geregistreerd op: 13 okt 2008 19:25

Re: Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Leo » 16 jun 2009 23:07

Een 2de KJ man Koningseider op de Richel op vrijdag 12 Juni. Als iemand wat meer weet hier over ontvang ik hier graag meer over email . Zover bij mij bekend is dit de 2e maal dat er op Vlieland of de Richel een Konings eider eend is gezien. 1e geval van Vlieland was op Vlieland aanwezig van 23 mei - 16 December 1999 en was ook een 2de jaar man. Overzicht waarnemingen van Koningseider op Vlieland
Leo
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 07 dec 2008 12:18

Re: Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Rommert » 17 jun 2009 15:54

Hoi Leo,

Dit is het mailtje wat ik kreeg:

Hoi Rommert,

Was afgelopen vrijdag voor HVP-telling op Richel. Aldaar tussen een groep van c. 300 eiders een 2KJ man Koningseider. Daarnaast ook 240 3-teenstrandlopers en verder zo'n beetje leeg.

Gisteren bracht ik een gast uit Senegal naar Schiphol en toen onderweg een Visarend langs de A28. Thv Staphorst.

Ben Koks.

Ben kennende doet hij verder niks met deze waarneming.

Groet Rommert.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Tjeerd » 21 sep 2009 15:45

Zijn er al mensen bij de 'Blauwstaart' wezen kijken in Zuidbroek??
Hoaxbirders, even birding in the backward areas http://www.hoaxbirders.tk/
Tjeerd
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 07 sep 2008 22:15
Woonplaats: Groningen

Re: Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Rommert » 21 sep 2009 16:55

Volgens mij was die melding verre van betrouwbaar...
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Re: Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Rudy » 05 okt 2009 16:39

Aangezien dit forumonderdeel een beetje de functie heeft van 'the ones that got away' Hierbij mijn verhaal van de Kuhls Pijl van Holwerd.

Voor een dagje zeetrek op Ameland was ik uitgevaren met de 09.30 boot van Holwerd. Bij de boot trof ik Marnix (uit Tietjerk) en Jan (uit Leeuwarden). Voorafgaand had ik bij Holwerd al even over zee gekeken maar niets noemenswaardigs gezien. Ook bovendeks viel het eigenlijk tegen, totdat ik om ca 09.50 opeens een pijl zag vliegen! De vogel vloog op ruim 400 m achter de boot en was zich richting het vasteland aan het verplaatsen, echter ook richting de zon en de zonweerkaatsing in het water.
Snel was duidelijk dat het een grotere pijl was en ik riep Grauwe Pijl om de medewaarnemers op het zoekbeeld te attenderen. Het fenomeen pijl in de Waddenzee was nieuw voor mij, ondanks vele uren bij Lauwersoog had ik er nog nooit een gezien en je hebt dan ook geen idee hoe de verschillende soorten zich gedragen bij een tamelijk egale zee zonder golfdalen. Een tweede blik op de vogel leerde dat de bovenzijde niet donkerbruin was maar lichtbruin, inclusief de kop, en een lichte zwenking gaf even een lichte buik te zien. De vogel bleef fors overkomen. Ondertussen had iedereen hem in beeld. Tot dan toe had de vogel alleen laag gezeild maar begon ineens aan een kalme en vrij hoge keilboog, waarbij hij leek stil te staan op het hoogste punt. Hierbij werden de vleugels strak gehouden zoals bij alle pijlen. Toen de vogel weer laag vloog leek deze weer minder op een pijl en eerder op een rare grote meeuw vanwege de lichte knik in de vleugels en de vooruitgestoken dikke kop. De vogel sloeg alleen zeer ondiep met de vleugels, eigenlijk heb ik geen duidelijke vleugelslag gezien gedurende de hele waarneming. De vogel begon aan een tweede keilboog, identiek aan de eerste, en was weer een overduidelijke pijl te noemen. Helaas naderde de vogel inmiddels de zonbaan waardoor alle kleuren wegvielen en de vogel eigenlijk niet meer te volgen was. De vogel had alleen maar zijn bovenkant laten zien en keilde niet met de onderzijde naar ons toe. De vliegrichting was door het aarzelende gedrag ook niet geheel duidelijk maar de vogel leek naar het oosten te gaan. Wel is zeker dat de pijl heel dicht langs de punt van de pier in Holwerd is gevlogen...
Eigenlijk is Kuhls pijl de enige soort waarop de kleedkenmerken en de ontspannen manier van vliegen past. Noordse pijl/Vale pijl is zwart/wit cq bruin/bleek en zeer beweeglijk met snelle vleugelslagen, zeker bij een vlakke zee. Grauwe pijl is vrij groot maar veel donkerder bruin op de bovendelen en heeft geen lichte buik. Ook deze soort vliegt met snelle vleugelslagen tussen de glijpauzes door. Grote pijl is ook vrij fors maar heeft een actieve vlucht en de witte wig bij het achterhoofd in combinatie met de donkere kopkap is ook van een afstand goed zichtbaar. Noordse Storm is erg variabel in zijn vlieggedrag maar vertoont ten hoogste grijze bovendelen, geen lichtbruine.
Kortom, met wegstrepen kom je er wel, maar ik had liever gehad dat we de vogel naast de boot hadden ontdekt met het zonnetje in de rug...

Rudy
Rudy
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 18 sep 2008 11:04

Re: Zeldzaamheden in de Top-of-Holland

Berichtdoor Roef » 05 okt 2009 19:48

Dat zal ongetwijfeld dezelfde Kuhls Pijl zijn die om 12:44 langs Cuxhaven vloog (ook richting Oost), gaaf hoor!
Wel jammer dat hij niet hier ergens langs de kust is opgepikt...

Vandaag minimaal 2 Kuhlsen langs Helgoland, blijven opletten dus!

EDIT; deze is ook super! http://www.birdpix.nl/album_page.php?pi ... 4&recent=1
nou de naam nog even wijzigen in kleinste
Roef
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 08 sep 2008 22:05

Volgende

Keer terug naar Vogels in Noord Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron