Burgerinitiatief.

Burgerinitiatief.

Berichtdoor Rommert » 18 apr 2011 20:58

Mijn naam is Bert Houkes en ben 55 jaar, getrouwd we hebben een zoon van achttien en is bezig met het zesde jaar VWO.

Ben woonachtig in Millingen aan de rijn dicht bij de Duitse grens en ongeveer 16 Km van Nijmegen af.

Door een hersenbloeding ben ik vijf jaar geleden invalide geworden ik was werkzaam

als elektrotechnische tekenaar en ontwerper.

Door deze ziekte werden zaken die vroeger heel normaal waren opeens moeilijk zoals schrijven, lopen, en fietsen.

Na een tijd van revalidatie ben ik door veel moeite weer op de been gekomen maar grote stukken lopen zat er niet meer in.

Voor dat ik ziek werd was ik vaak te vinden in de Millingerwaard en de Gelderse poort om daar vogels en planten te fotograferen.

Door dat ik afgekeurd werd kreeg ik meer tijd om te fotograferen maar ik kon niet meer komen op mijn favoriete plekjes.

Zo ben ik begonnen tuinvogels te fotograferen en nestkasten te maken enz..

Na verloop van tijd ben ik begonnen dit te exposeren in bibliotheken cultureel centra enz..

Ik kwam er ook snel achter dat het ook slecht ging met de populatie van de ordinaire soorten zoals de mussen, zwaluwen en spreeuwen.

Om daar iets aan te doen ben ik gaan praten met wethouders om door middel van beleid o.a. nestvoorzieningen en groen aanplant veilig te stellen.

In paar gevallen is het me geluk maar meestal niet omdat de mazen in het wet groot genoeg zijn.

De Expo zit voor dit jaar al vol en ik werk veel samen met een vriend van mijn lid van de VWG Nijmegen en bioloog Gijsbert Peelen ook met de stadsvogeladviseur van Nijmegen

Jochem Kuhnen een gierzwaluw liefhebber die eveneens lid is van de VWG Nijmegen.

Jochem heeft de site gebouwd en de met de hulp van Dorus zoon van Gijsbert enkele vervelende mankementen uit de software kunnen halen.

Uiteraard ondersteund de VWG Nijmegen dit initiatief.

Ook de VWG Arnhem ondersteunt dit initiatief en met de stadsvogeladviseurs van Arnhem Anne voorbergen en Ronald Schrijber worden diverse leuke zaken ondernomen.

Ook de vogelbescherming Nederland, Jip louwe Kooijmans het zwaluwen advies bureau, Marjos Mourmans, stichting witte mus, Liset Karmans, gierzwaluw bescherming Nederland, Eline Lauret diverse I.V.N., VWG en Natuur verenigingen ondersteunen dit initiatief.

Ook bijna alle bezoekers centra van Staatsbosbeheer en natuurmonumenten doen mee om de benodigde handtekeningen te verkrijgen.

Ik realiseer me ook dat ik niet alle optimale levensomstandigheden voor soorten kan worden gerealiseerd, maar we moeten de vogels weer onder de mensen brengen, zodat mensen weer gemotiveerd raken om iets te doen

voor de vogels.

Jeroen Voskuilen beheerder van het Sonsbeek bezoekerscentrum te Arnhem zei eens tegen me dat een vogelrijke stad een koelere stad is omdat er meer groen aanwezig is.

Eigenlijk durf ik wel te stellen dat een vogelrijke stad een koelere groenere en leefbaardere stad is.

Bij deze wil ik uw vragen om al u leden te informeren van het bestaan van dit initiatief en als ze met mijn eens zijn dit ook te tekenen, als ik voldoende ondertekenaars vindt bied ik de petitie aan de tweede kamer.

Bij voorbaat dank ook namens de stad en dorpsvogels.



www.ruimtevoorvogels.nl



Vriendelijke groet Bert.

0481 432602.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Keer terug naar Vogels in Noord Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron