Opvallende waarnemingen

Re: Opvallende waarnemingen

Berichtdoor Rommert » 29 nov 2009 19:30

Inderdaad veel Slechtvalken in het buitendijkse gebied. Zo wie zo erg veel vogels daar op de kwelder, veel Ganzen, Kieviten, Goudplevieren, Meeuwen, enz. Ik vind het toch altijd een mooi gebied om even een paar uurtjes te vogelen. Toch komen hier volgens mij verassend weinig vogelaars.

Ik heb even wat kenmerken opgezocht van beide ondersoorten (slechtvalk):
De Noordelijke ondersoort Calidus is groter, lichter op de onderzijde met smallere dwarsstrepen en met smallere, spitsere en langgerekte baardstreep. Dit is dus bij een adulte vogel.
Een juveniele Calidus is dus groter, lichtere grondkleur. Sommige vogels hebben een zeer lichte voorkomen. Koptekening lijkt op juveniele Sakervalk, maar niet met de tweekleurige ondervleugel.

De ondersoort Brookei uit het Middelandse zeegebied is kleiner, donkerder met duidelijke roestkleurige nekveren. En een roestkleurige zweem op de onderzijde en met bredere en rondere baardstreep.

Dit komt uit het boek Roofvogels van Europa, Noord-Afrika en het Middenoosten. (in het nederlands)

De engelse versie van Dick Forsman voegt nog aan de zuidelijke ondersoort toe dat de vogel kortere en bredere vleugels heeft.
De calidusis is langvleugelig met smallere vleugels. De borststreping is fijner met een witte grondkleur. De baardstreep is smaller en de witte wang is breder. Het voorhoofd is licht met een duidelijke wenkbrauwstreep.

Ik heb vandaag wat op Slechtvalken gelet en zal zo wat foto's toevoegen op de determinatie forum.

Groet Rommert.
Rommert
 
Berichten: 840
Geregistreerd op: 06 sep 2008 20:22

Vorige

Keer terug naar Vogels in Nederland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron