Black-eared Kite

Rommert

Black-eared Kite

Post by Rommert »

Wie ken de kenmerken van Black-eared Kite?
Het is toch wel een rare tijd van het jaar voor een Zwarte Wouw!
Zie de foto van Jan Bosch die vandaag is toegevoegd.
Jacob Bosma

Re: Black-eared Kite

Post by Jacob Bosma »

Oostelijke zwarte wouw zou opvallend witte basis van de buitenste handpennen moeten hebben en opvallende bandering aan de binnenste handpennen, beide kenmerken zijn bij deze niet duidelijk aanwezig. Ik zou er een gewone Zwarte wouw van maken.

groet,

Jacob Bosma
Bart Jan

Post by Bart Jan »

Wel bizar maar lijkt mij ook een zwawo, Een erg leuke waarneming

Bart-Jan
Marnix

Post by Marnix »

Inderdaad Zwarte Wouw! Bizar...
Overigens zitten er een paar kleine 'gaatjes' in de rechtervleugel. Mogelijk heeft de vogel een schot hagel gehad en is dit reden van de vertraging?
Roef

Post by Roef »

Zo op het eerste gezicht lijkt me het een gewone Zwarte Wouw inderdaad, maar hoe zit het met de genoemde kenmerken, was dat niet voor juveniele vogels? Heb je die Birding World al gevonden Rommert?

Deze vogel lijkt me in ieder geval ouder want 1 van de Zwarte Wouwen die we vorige week in de Camague hadden had nog duidelijk juveniele dekveren op lichaam en bovenvleugel. Zelfs daar zijn ze zo zeldzaam in de winter dat ze bij het vogelnieuws genoemd werden dus erg leuke waarneming dit!
Bart Jan

Post by Bart Jan »

er schijnen meer foto's te zijn...
Tjeerd

Post by Tjeerd »

ik citeer:
' juveniles are rather similar in plumage to nominate, although they show on average a larger white underwing patch. Older immatures and adults show rather distinct rufous streaks to head and breast, unlike nominate migrans.' (Forsman, 1999)

de kenmerken die Jacob opnoemde gelden dus idd voor juvenile beesten. Ik kan weinig 'rufous streaks' ontdekken op de foto maar de kop is niet goed te beoordelen en de borst is al helemaal niet te zien. Is er nog een foto waarop de borst wel is te zien?
Hoaxbirders, even birding in the backward areas http://www.hoaxbirders.tk/
Jacob Bosma

Post by Jacob Bosma »

Het lijkt mij ook een 2 kj+ gezien de sleet en rui beide buitenste handpennen missen.
De donkere oogstreek die hij duidelijk heeft past weer beter op een onvolwassen vogel, maar op een afbeelding in de anwb gids van een adulte oostelijke is ook een duidelijke donkere oogstreek aangegeven.
Ook word hier aan gegeven dat ook adulte oostelijke een licht venster hebben op de ondervleugels, vergelijkbaar met die van een rode wouw.

groet,

Jacob Bosma
Rommert

Post by Rommert »

Er zijn nog wat foto's op de site gezet van de Zwarte wouw!
Rommert

Post by Rommert »

Vandaag werd een of de Zwarte wouw gemeld bij Achter de Zwarten!
Zou de vogel hier nog steeds rond hangen???
Post Reply