Ganzen.

Rommert

Ganzen.

Post by Rommert »

Wat vinden jullie van de Taiga Rietganzen en Groenlandse Kolgans die ik vandaag op de foto heb gezet?

De Kolgans viel op door het formaat (groter dan de andere Kolganzen) en vooral door het donkere voorkomen.
Het staartpatroon en de kleur en lengte van de snavel lijken goed. Verder heb ik erg weinig ervaring met deze ondersoort dus vandaar vrij zeker en deze vraag aan jullie!

Rommert.
Jacob Bosma

Re: Ganzen.

Post by Jacob Bosma »

He Rommert,

Toen ik vanmiddag bij de akker kwam zaten er helaas alleen nog 10 toendra rietganzen bij de kleine zwanen. Op basis van jou foto's durf ik verder geen zekere uitspraken te doen, maar de kleur en grote van de snavel en de opvallend donkere borst/buikstreping zijn zelfs op deze matige foto's opvallend.

groet,

Jacob
Rudy

Post by Rudy »

Hoi Rommert,

Groenlandse heeft toch meer een wat donker chocolade-bruin voorkomen ipv het meer donker grijsbruin van jou vogel. De snavel is altijd knaloranje, terwijl de vogel van vandaag een overduidelijke roze snavel heeft. De grootten ervan klopt wel weer voor Groenlandse. Bij Kolganzen kunnen altijd donkerder gekleurde en ook exemplaren met oranjekleurige snavels voorkomen. De laatste zien er dan verder doorgaans als volstrekt normale kollen uit. Kortom ik ben niet overtuigd.
Ook bij de taiga heb ik niet gelijk een hiep-hiep-hoerastemming. Bepalend is voor mij de hoogte (en in geval van taiga's de laagte) van de snavelbasis bepalend; deze lijkt nog vrij hoog bij deze vogels. Op snavelkleur let ik al tijden niet meer bij die beesten.

Groet, Rudy
Rommert

Post by Rommert »

Bedankt voor jullie reactie.
Zegt het staart patroon bij de Groenlandse kolgans verder ook niet iets of is dat ook variabel?
Bij "mijn" vogel klopte dat wel voor Groenlandse. Met wat goede wil is dat ook op de foto's te zien.

Wat betreft de Taiga rietganzen: Wat mij vooral opviel was het formaat van de vogels en inderdaad de hoeveelheid oranje op de snavel.
Maar goed ik heb ook al geruchten gehoord dat de ondersoort Taiga rietgans, na onderzoek, eigenlijk helemaal niet bestaat....
Rudy

Post by Rudy »

Rommert wrote:Maar goed ik heb ook al geruchten gehoord dat de ondersoort Taiga rietgans, na onderzoek, eigenlijk helemaal niet bestaat....
Afgezien dat taiga een soortstatus heeft en geen ondersoort is verbaast mij dit niet. Afgezien van de incidentele overduidelijke exemplaren zie ik teveel 'tussenvormen'.

Rudy
Rommert

Post by Rommert »

Hallo!

Deze Rietganzen hadden David en ik in de Bantpolder. De ene vogel had een bijna geheel oranje snavel en de andere een bijna geheel roze snavel! Nu ben ik geen Rietganskenner, maar dat had ik nog nooit gezien. Heeft iemand een idee wat voor Rietganzen dit zijn??? Misschien nog weer een of andere ondersoort???

Groet Rommert.
Rudy

Post by Rudy »

Phoei! Leo van den Bergh heeft een aantal jaren geleden een lezing gehouden op de DuBidag en dit type gans benoemd als een kleine populatie van Taigarietganzen, genaamd Sushkins Ganzen. Als het goed is heeft deze vorm ook roze, soms gele poten, heb je die ook gezien? Af en toe zag Leo wel eens een familie van dit type in Noord Drenthe. Een ding weet ik wel, als deze vogel ook roze/gele poten had, heb je wel naar een zeer zeldzame rietgans zitten kijken (maar dat idee had je zeker al). Hans ter Haar verzocht mij na de lezing van Leo toen met klem om, als ik deze vorm ooit tegen zou komen, deze als zeldzame ondersoort op de pieper te gooien. Het is me echter nog niet gelukt.

Groet, Rudy
Rommert

Post by Rommert »

Hoi Rudy,

Bedankt voor je reactie. Helaas hebben we de pootkleur niet gezien omdat de vogels steeds in een greppel liepen. En we er verder niet heel lang bij hebben gestaan, even wat plaatjes voor het forum en weer door...
Beide vogels liepen overigens helemaal alleen in de Bantpolder. De onderste foto is een uitvergroting van de roze-snavelige vogel die op de andere foto's links op de foto staat. De andere vogel is volgens jou een Taiga rietgans?

Groet Rommert.
maartenwielstra

Post by maartenwielstra »

Wat is er dan mis met Kolgans?
Rommert

Post by Rommert »

Wij vonden beide vogels nogal groot overkomen, formaat Grauwe gans vandaar dat we niet meteen aan een Kolgans dachten.
Maar misschien is het wel een Kolgans of een hybride... Wat maken jullie dan van de Rietgans die erbij loopt, Toendra of Taiga?
Post Reply