Misschien topic om er in te houden: waarnemingen van soorten die je niet meteen naar de auto doen snellen, maar wel opvallend zijn.
Voorbeeldje van vandaag: maar liefst 17 Reuzensterns bij het Zuidlaardermeer! Dit klinkt mij als een soort van binnenlandrecord, of zijn er grotere samenscholingen bekend? In ieder geval erg leuk (misschien leuk genoeg om met rood op de site te vermelden!).
Opvallende waarnemingen
-
Re: Opvallende waarnemingen
Ja, dit soort waarnemningen zijn opvallend en mogen wat mij betreft ook in het rood, kan me van de laaste jaren ook niet herinneren of er wel vaker een forse groep reuzensterns is waargenomen in het binnenland... Ook een goede voor de Drenthelijst lijkt me.
Groet,
Jacob Bosma
Groet,
Jacob Bosma
-
Volgens mij zijn de vogels van het Zuidlaardermeer de afgelopen dagen de eerste twichbare ooit in Drenthe.
Groet edwin.
Groet edwin.
Je moet er wel even geduld voor hebben om ze op je Drenthe lijst te krijgen, het Zuidlaardermeer is 75% Gronings en ze zijn ook het meest ter plaatse in het Groningse deel......maar het blijft erg gaaf! Had er gisteren tijdens het werk ook eentje luid schreeuwend boven het meer.
groet Bart-jan
groet Bart-jan
-
Nu we het toch over Reuzensterns hebben;
wat mij de laatste tijd ook opvalt is dat de bekende plek bij de Makumer Zuidwaard langzamerhand vervangen wordt door de Workumerwaard. Is dit een al lang bekend verschijnsel, of niet?
wat mij de laatste tijd ook opvalt is dat de bekende plek bij de Makumer Zuidwaard langzamerhand vervangen wordt door de Workumerwaard. Is dit een al lang bekend verschijnsel, of niet?
-
Dat er de laastste 2 jaar minder Reuzensterns in de Makkumer zuidwaard worden waargenomen heeft volgens mij te maken met de hoge waterstanden die er de laaste 2 nazomers zijn. En wijken de reuzensterns meer uit richting Workum.
Groet,
Jacob
Groet,
Jacob
-
Het water bij Makkum is inderdaad wel vrij hoog. De Sterns zitten nu vrijwel alleen op het eilandje in de verte i.t.t. het verleden. Bedankt voor de informatie.
Vandaag werd ik door mijn vader gebeld met de mededeling dat hij met toch een zeer grote mate aan zekerheid gisteren een draaihals in de tuin had. Hij woont in Driebergen in een mooi beboste omgeving met een parkachtig landschap als achtertuin.
Ondanks dat hij toch wel redelijke ervaring heeft en al in alle uithoeken van de wereld naar vogels heeft gekeken, kon ik hem eigenlijk niet of nauwelijks geloven; een draaihals in november?!?!
Vanavond weer even met hem gebeld waarbij hij vertelde wat hij allemaal wel en niet had gezien; de beschrijving klopte allemaal redelijk (voor zover ik dat kan beoordelen want zoveel ervaring heb ik ook weer niet met de soort..) en voornamelijk hoe hij beschreef hoe de vogel wegvloog (voor een specht redelijk druk in lichte golfvlucht) en op de tak zat waarop hij de vogel ontdekte (met langgerekte houding), klonk het verhaal redelijk (zelfs meer dan behoorlijk) overtuigend.
Ook het grijsbruine vleugelkleed, achter het oog doorlopende (teugel)streep en beschrijving van de snavel sluiten notenkraker, groene specht en lijster spec. uit. Ook de beschrijving van het gedrag past bij draaihals (letterlijk veel draaiend met de hals en schichting om zich heen kijkend).
Hij (mijn vader) heeft een goede verrekijker, het licht was prima (geen mist zoals bij "ons" en de vogel zat op ongeveer 40 tot 60 meter afstand in goed licht wat schuin van achteren kwam).
Helaas konden er geen foto's worden gemaakt omdat ik zijn nieuwe camera te leen heb om te testen... zul je net zien!
Iemand ideeën of er iets over het hoofd wordt gezien of is er iemand die weet van waarnemingen van draaihalzen in november?
gr. Vincent..
Ondanks dat hij toch wel redelijke ervaring heeft en al in alle uithoeken van de wereld naar vogels heeft gekeken, kon ik hem eigenlijk niet of nauwelijks geloven; een draaihals in november?!?!
Vanavond weer even met hem gebeld waarbij hij vertelde wat hij allemaal wel en niet had gezien; de beschrijving klopte allemaal redelijk (voor zover ik dat kan beoordelen want zoveel ervaring heb ik ook weer niet met de soort..) en voornamelijk hoe hij beschreef hoe de vogel wegvloog (voor een specht redelijk druk in lichte golfvlucht) en op de tak zat waarop hij de vogel ontdekte (met langgerekte houding), klonk het verhaal redelijk (zelfs meer dan behoorlijk) overtuigend.
Ook het grijsbruine vleugelkleed, achter het oog doorlopende (teugel)streep en beschrijving van de snavel sluiten notenkraker, groene specht en lijster spec. uit. Ook de beschrijving van het gedrag past bij draaihals (letterlijk veel draaiend met de hals en schichting om zich heen kijkend).
Hij (mijn vader) heeft een goede verrekijker, het licht was prima (geen mist zoals bij "ons" en de vogel zat op ongeveer 40 tot 60 meter afstand in goed licht wat schuin van achteren kwam).
Helaas konden er geen foto's worden gemaakt omdat ik zijn nieuwe camera te leen heb om te testen... zul je net zien!
Iemand ideeën of er iets over het hoofd wordt gezien of is er iemand die weet van waarnemingen van draaihalzen in november?
gr. Vincent..
Ik heb even in de boeken gekeken, maar november waarnemingen worden niet vermeld.
Voor Fryslân wordt als laatst datum 13 oktober gegeven, een ringvangst.
Een ander boek zegt dat de najaarstrek nog een beetje nadruppeld tot eind oktober.
Een november waarneming is dus erg uitzonderlijk!
Groet R.
Voor Fryslân wordt als laatst datum 13 oktober gegeven, een ringvangst.
Een ander boek zegt dat de najaarstrek nog een beetje nadruppeld tot eind oktober.
Een november waarneming is dus erg uitzonderlijk!
Groet R.
6 Slechtvalken Friesland Buitendijks, is een leuk aantal. Iemand eerder al zoveel gezien ergens?
Zat er geen Toendra tussen?
Waar moet je nu op letten bij Toendra? En hoe zit het met Mediterrane Slechtvalk eigenlijk?
Zat er geen Toendra tussen?

Waar moet je nu op letten bij Toendra? En hoe zit het met Mediterrane Slechtvalk eigenlijk?